joi, 13 ianuarie 2011

Virgiliu: Mai sunt cateva ore

"Salut! Raportez ca mi-am inceput calatoria la 07:00 hours. Cer senin, Haritina". Numai ce am primit e-mailul ei - ca Iulia i-a si raspuns: "Drum bun! Ne vedem in curand!". Eu unul, sunt la sediul ROSA, unde astept salopetele spatiale, pentru ca la ora 3 dimineata sa ma intalnesc cu Iulia si Dragos si sa plecam impreuna la aeroport. Urarile Haritinei de "cer senin" ne vor prinde bine - azi dimineata primul meu zbor a avut doua ore de intarziere din cauza cetii. Daca drumul spre MDRS este presarat de hopuri peste care trebuie sa trecem, drumul spre Marte cel adevarat e mult mai intortocheat. Ii spuneam domnului de la check-in azi dimineata: un avion intarzie o ora, doua, datorita conditiilor meteo - o naveta spatiala poate fi tinuta la sol luni de zile... Si cati factori pot interveni, in afara de cei meteo: factori politici, economici, tehnici ... Paradoxul este ca factorii tehnici sunt cei mai putin relevanti! Clima propriu-zisa poate tine o naveta spatiala cateva saptamani la sol ... climatul politic poate tine un intreg program spatial la sol decenii intregi. De aceea, misiuni ca RoMars sunt utile nu doar din punct de vedere stiintific, ci si pentru sensibilizarea opiniei publice si a factorilor de decizie, pentru a arata ca MARTE EXISTA.
In alta ordine de idei - Haritina intrebase ce ar trebui sa impachetam pentru un zbor pe Marte. Eu unul, stiu ca la MDRS nu avem voie cu sampon sau sapun "normal" - pentru ca ar afecta reciclarea apei prin sera hidroponica. Ieri noapte, pe cand impachetam, pisica mea s-a cuibarit in bagajul meu. Intrebarea mea pentru Haritina, responsabila de biosecurity la MDRS: pisicile au voie pe Marte?

0 comments:

Trimiteți un comentariu